Zentangles

De opdracht

Maak jouw eigen zentangle in kleur. Een zentangle is een vorm van meditatief tekenen die nu erg populair is. De tekenvorm is bedacht door Rick Roberts en Maria Thomas. Zij zeggen dat je door geconcentreerd aan een tekening te werken, rustig en ontspannen wordt.

We beginnen de les met tekenen op muziek. Daarna praten we kort over wat gemaakt is. Zijn er kinderen die hetzelfde gemaakt hebben? Hierna volgt een uitleg over wat een zentangle is. En wat mediteren is. Misschien kunnen we zelfs even 2 minuten mediteren, wie durft? We bekijken werk van kunstenaars die meditatief geschilderd hebben. De kinderen krijgen elk een stukje iets dikker papier en gaan dan aan de slag. Ze kunnen werken met potlood en kleuren met stift en potlood. We maken een gezamenlijke mega grote zentangle met markers op een groot vel papier dat later in de klas opgehangen kan worden als groepsherinnering. Hieraan werken de kinderen per groepje een aantal minuten (afhankelijk van de groepsgrootte).

Circuit

Indien gewenst kan er een circuit uitgezet worden met de volgende onderdelen:
– Het inkleuren van bestaande zentangles
– Het ontwerpen van een eigen zentangle
– Een grote, gezamenlijke zentangle maken op een groot vel markerpapier
– Met markers op een witte lamp van rijstpapier zentangles tekenen

het materiaal

Voor het maken van zentangles kunnen de kinderen gebruik maken van potloden, eventueel fineliners en hun eigen potloden of stiften. Voor de opdrachten in het circuit zijn de daar genoemde materialen nodig. Bij het inkleuren met markers zullen de kinderen het verschil merken tussen het werken op rijstpapier (zuigend) en markerpapier.

praktische informatie

Doelgroep: groep 4 t/m 8
Duur: 75 minuten voor alleen klassikaal werk, 120 minuten voor het circuit
Kosten: € 80,00 per uur en daarnaast nog een bijdrage voor het materiaal (€ 40,00 per workshop) en reiskostenvergoeding.

Inclusief het volgende materiaal:
– rustgevende muziek;
-speciaal dikker papier om de zentangle op te tekenen;
– fineliners geschikt voor markers;- markers;
– grote vellen markerpapier;
– voorbeeldmateriaal (diverse zentangles, Japanse schilderkunst, diverse patronen en waar deze toegepast worden);
– indien circuit dan nog lampionnen (1 lampion per groepje) en zentangles om in te kleuren.

Exclusief overig materiaal dat nodig is, waarschijnlijk op school aanwezig:
– wasco;
– voor elk kind een grijs potlood en kleurpotloden of stiften;
– groot tekenpapier
– eventueel een digibord
– iets om de groepstafel met de markers mee af te dekken (markers lekken soms)
– ruimte om het werk tentoon te stellen

Als je als leerkracht geïnteresseerd bent in deze workshop, neem dan gerust contact op!

Share this Post